fredag 12 april 2013

Blir presenterad som Mme Kyrkslatt


Jaha idag ska jag alltså vara i en etta - Klass ce1 Madame Loinsard på Ecole Primaire Jean Zay. Klasserna här heter efter deras lärare. 
Eleverna hämtas ute på skolgården.När de går in med sina väskor låter det som på en station av något slag, så got som alla har ryggsäckar med hjul på nämligen.  Artiga säger de godmorgon till mig när de kommer in i klassrummet. Jag blir presenterad som Mme Kyrkslatt. 

Dagen börjar med genomgång av närvaro och att kolla av ev meddelanden hemifrån. De som ska äta lunch i skolan den här dagen antecknas också på en särskild lista. I klassen finns ordningselever som delar ut papper med uppgifter Det är tyst och det enda som hörs är skrp av stolar och lite väskor som flyttas.


Pappret handlar om matte - Multiplikation. C visar principerna på den interaktiva tavlan med skrivstil o eleverna skriver av snyggt och prydligt i sina häften. Det handlar om multiplikation med 10 - redan i ettan! Ex 5x10 och 39 x10. pappret limmar de in i ett häfte. När de fyllt i pappret tar de fram en bok medan de väntar. Sedan rättar de genom att titta på tavlan. Jag lägger märke till att de fyller i svaren med kulspets. Nollan markeras med rött. Om eleverna ser att de har fel svar drar de ett streck översvaret och skriver rätt svar med grönt.
Så blir det högläsning ur boken de tog fram. Alla läser samma stycke högt en efter en.


Så blir det utdelning av ännu ett papper. Den här gången med övningar.  Pappret limmas in i samma häfte som matten. Nu handlar det bl.a om kopiera en eller flera meningar ur texten, som de just läste, som visar på det viktigaste i handlingen. De ska även plocka ut verb i inifinitiv, plocka ut substantiv som är frukter, skriva ner tre interrogativa satser, ändra från presens till preteritum i meningar. Med andra ord avancerad grammatik. Eleverna jobbar koncentrerat trots att det nu gått mer än 60 min sen lektionen började.
En elev ur en annan klass kommer med närvaropärmen och en från denna klass för den vidare. De är väldigt artiga när de knackar på, inget bultande och godmorgon, varsågod samt tack är det som sägs.
C hinner bra med alla eftersom de flesta klarar sig själva.

En liten flicka behöver hjälp men C ser henne inte och flickan försöker på egen hand men ser uppgiven ut. C kommenterar eleverna högt: bra, duktigt osv. Det är noga med att det ska vara snyggt i häftena, så det ska både vara prydligt skrivet och de ska ha limmat in pappren rakt. 
 När eleverna är klara med sin uppgifter sitter de och väntar utan att börja prata. De stiger upp på order och går ut på rast men ingen rusar ut förrän C öppnat dörren.
Fortsättning följer....
/Siw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar