söndag 7 april 2013

Nu är det dags!

Jaha så har nu stunden kommit då jag ska få ta en närmare titt på det franska skolväsendet. Ett aber är det: undervisningen sker förståss på franska. Under den tid jag förhörde mina döttrar på deras franska ord fastnade det ju några ord och ett slog det mig att jag kommer att ha nytta av när jag packade igår kväll: collant (strumpbyxor), men annars är det inte så många ord franska jag kan så vi får väl se hur det går...

Morgnen började med att det inte kändes speciellt trevligt att stiga ur sängen när jag såg ut genom förnstret i morgongryningen - det hade kommit snö. Men så kom jag på att jag får ju åka iväg från detta och det kändes genast bättre.
I Mariehamn imorse i väntan på bussen var det verkligen ödsligt.

Ombord på färjan träffade jag flera bekanta och också en av mina elever. Jag hade också sådan tur att en arbetskollega var med och skulle just till Arlanda, så jag fick skjuts direkt dit. Skönt att slippa släpa kappsäcken på bussarna. Kappsäcken blev liksom lite tung när jag packade in de stora böckerna med fina bilder över Åland som jag ska ge som present. Lite nervöst var det om kappsäcken skulle vara för tung, men ingen sa något när jag checkade in den. 
Nu ska jag gå igenom power pointen om Åland och Finland som jag tänker visa imorgon. Jag ämnar återanvända den som mina elever gjorde på engelska ifjol, eftersom de gjorde ett mycket bra jobb med den. 
Sen är det nog dags att dra sig mot gaten. 
/Siw

2 kommentarer:

  1. Collant är ett väldigt bra ord att kunna!

    SvaraRadera
  2. Tänkte testa det genom att inte ta med tillräckligt för hela veckan ;-)

    SvaraRadera