torsdag 11 april 2013

Olika sätt att se på lydnad - bestraffning

Jag fick under måndagen tydligt se olika former av bestraffning för störande beteende:

 Varje elev har en bok som alltid ska finnas med i väskan – och det gör den verkligen för ingen elev törs lämna den hemma. Det är en bok som följer med eleven under ett helt skolår där allt antecknas från förseningar, dåligt uppförande, besök hos skolsyster m.m. Varje anteckning måste föräldrarna skriva under. Med anledning av den aktuella debatten om tillrättavisningar noterade jag noga de olika former av tillrättavisningar jag såg, och då speciellt denna lektion när jag inte själv var aktiv. Att elev skulle slå till en lärare, som jag läste om idag, är något som är helt främmande här i Frankrike. Dåligt uppförande kan rendera i relegering för viss tid här, men vilket uppförande det kan röra ig om fick jag inte riktigt klart för mig.



Exempel på en sådan bok, där jag valt att täcka över namnet pga sekretess

En elev blev tillrättavisad för att han bör jobba tystare och mera effektivt. Tillsägelsen hjälper inte och då får han stiga upp och ställa sig i en knut och skämmas. Detta för att han varit lite orolig och inte jobbat på som han skulle. Detta renderar direkt en anteckning i boken. Jag noterade att han stod  i knuten ca 25 min. Detta är ju förlorad arbetstid för honom, men han ifrågasätter inte tillrättavisingen eller bestraffningen.
Eleverna måste vara trötta eftersom de inte fått något att äta sen kl 12 o klockan är nu 17.  Visst finns en oro men inget högt prat. Ser inga mobiler bara enstaka minräknare. Fler elever får tillsägelse och då blir det anteckningar i böckerna. När de är klara sitter de tyst o bara väntar. Ingen säger ngt om att det drar över tiden 5 min. när det är slut säger alla artigt adjö.
/Siw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar