söndag 14 april 2013

Lunchdags

Dags för lunch och C för dem till skolgrinden, där någon vuxen finns som hämtar dem. Skolgrindarna är låsta hela tiden. Det är också några av klassrummen så det gäller för lärarna att komma ihåg sina nycklar. 
Några elever får extra hjälp så vi samlas i parallellklassrummet där den andra läraren förklarar en del, men sedan jobbar eleverna tyst med sitt. Här syns tydligt olika lärarstilar. Nog kan jag låta barsk men jag är nog rätt mild i tonen i jämförelse. Kan inte ens minnas att jag själv skulle ha haft någon så här barsk lärare under min skoltid, för en sådan röst och en sådan blick skulle nog ha satt spår för livet.

Går till lärarrummet där det är dags för lunch med ettdera skolmat eller medhavd mat. Jag hämtar min mat från skolmatsalen på en bricka.
Kö för att bli avprickad för lunch

Matsalen


De lärare som har medhavd mat värmer den i en micro som finns i rummet bredvid. De flesta är samlade här men ingen tar någon speciell notis om mig utan pratar på franska sinsemellan. Några har åkt hem för lunch får jag veta när jag fråga C. I detta lärarrum intar man även kaffe, rättar, kopierar, lägger sin jacka/kappa i en hög på ett bord, spelar på telefonen som tidsfördriv. Ser ingen telefon om någon förälder skulle behöva kontakta en lärare eller någon form av skrivbord.
Lärrummet

Utrymme med micro kaffekokare m.m.

Förutom lunchen som är 2 timmar är det två raster på hela dagen: en på förmiddagen och en på eftermiddagen. En del elever går hem andra äter på skolan. Lärarna kollar på morgonen vilka som ska äta just den dagen. Det varierar från dag till dag så det kollas dagligen.
/Siw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar