måndag 29 april 2013

Sista eftermiddagen i fransk skola


Lunchrast
Dags för lunch och detta var nog veckans absoluta bottennapp men pastan och bananen stillade den värsta hungern. Som vanligt hämtade jag mig bricka i bespisningen och tog med den till lärarrummet.
Eftersom de övriga lärarna inte har visat något som helst intresse av att kommunicera med mig, troligen p g a att de inte vågar prata engelska, måste jag göra något vettigt av den 2h långa matrasten så jag bestämde mig för att nu måste jag ta mig i kragen och gå ut på skolgården för att se hur det gick till där.
Rasten blir ju otroligt lång eftersom de går ut efter det att de ätit. De måste vara ute. Jag räknade snabbt att det var ungefär 70 elever ute som mest sprang och jagade varandra. Ute fanns två vuxna som har som uppgift att övervaka rasterna. En av dem hade en megafon som hon försökte göra sig hörd med för att försöka ordna någon form av dans men jag såg inte att hon lyckades samla elevern till någon som helst gemensam aktivitet. Jag samtalade med den andra vuxna och hon var den första på den här skolan, förutom C, som gärna talade engelska. Hon ville veta hur vi har det i skolan i Finland så jag hann inte ställa så många frågor till henne som jag hade velat innan hon behövde hjälpa några flickor tillrätta. Jag stod ut en stund till med det öronbedövande oljudet men sen flydde jag inomhus. Jag förstår elevernas förtjusning när jag berättar om vår skolgård med träd och lekredskap. Enda fördelen här är att mobbning måste vara lätt att upptäcka.

Tillbaka i C:s klass där det var dags för att prata lite om klassens blog och visa bilder från tisdagens besök på stadshuset. Så hade hon lagt in en dikt på bloggen om vårens knoppning som eleverna fick skriva av ( tre verser). De som blev klara snabbt fick rita träd, knoppar, fjärilar m m.
För en del tog detta oerhört lång tid. Jag kände hur det kliade i lärargenerna och hur jag ville gå runt och pusha på, men eftersom jag inte kan franska fick jag snällt sitta på min stol. Ingen störde men en anda av trötthet fanns i klassen ändå. Klart de blev uttråkade av att sitta sysslolösa och vänta på att alla skulle bli klara åtminstone med avskrivandet. Tradition med bänkbok finns inte. 




Dags för veckan s sista rast och jag försöker få tag på rektorn så jag får betala för luncherna. Hon är inte speciellt intresserad av min närvaro och verkar bara glad över att få in pengarna och sen är det kort tack och adjö. 
Efter rasten dags för veckans sista arbetspass som inleds med att jag läser högt ur en tydlig engelsk bok om olika låtsasfiskar. En gosse har ställt till det på rasten så han får tillbringa lektionen utanför klassrummet.

Trots att klockan nu är 15.40 och fredag eftermiddag är det multiplikation med minnessiffra som gäller.Trots att klockan nu 15.40 så är det matte med multiplikation med minnessiffra i uppställning som gäller.  En elev i taget kommer fram och räknar samt förklarar.

Har tyvärr ingen bild av detta men uppgifterna syns på bilden.



Efter genomgång av 4 uppgifter är det Picasso och Matisse som gäller. C visar bilder och berättar kort om dem. Eleverna lyssnar intresserat och ser på bilder av respektive konstnär direkt från Internet via en projektor som är uppallad på en bänk såsom tidigare. Så får de en bilduppgift: dela in pappret i tio rutor och färga dem i två olika nyanser av samma färg. Namn i nedersta högra hörnet, också en universell regel tydligen.
Så är det dags att säga hej då och flera av eleverna vill ge mig en kram innan de följs till skolgrinden av C.
Skolveckan är inte slut i och med detta för C utan nu följer möte med två lärarkandidater som ska vara i C:s klass under den kommande veckan. Detta behöver inte jag vara med på - och jag är faktiskt tacksam eftersom klockan är halv sex fredag eftermiddag! Jag sänder en tanke till mina kolleger hemma på Åland som slutat sin arbetsvecka för flera timmar sedan och känner mig inte ett dugg skyldig när jag får skjuts till ett köpcentrum. Äntligen får jag en stund att shoppa lite.
Återkommer med en rapport om sista dagen och en sammafattning av min intryck.
/Siw


1 kommentar:

  1. Intressant att läsa om dina upplevelser i den franska skolan.

    SvaraRadera