onsdag 10 april 2013

Skoldag 1 fortsätter


Det var ett fint landskap vi åkte igenom och vi stannade till och jag fick ta några bilder. Champagneodlingarna klättrade uppför sluttningarna där nu de nedklippta vinstockarna stod i rad efter rad. 

Det lär finnas flera hundra champagneodlare/champagnemärken. Det går att leva på en mindre areal. De stora kända märkena har ett krav att ha exakt samma smak år efter år så där är man ”tvungen” att sätta l olika tillsatser för att smaken ska bli lika, medan bland de små varierar smaken, de är billigare men betydligt mera prisvärda. Branschen är väldigt konjunkturkänslig så detta påverkar även skolan då föräldrar riskerar att bli arbetslösa.
Vy över Dormans
.



Vi kom till Dormans lagom för att äta lunch. Lärarna betalar för lunchen men de får sätta sig i ett eget rum avskilt från det rum där eleverna äter. Förutom två rätter: kött eller fisk att välja på så var det frukt, bröd och efterrätt. 

Smakfullare äter jag varje dag i skolan hemma men det var bra att försöka äta för jag anade att det skulle bli långt till nästa tillfälle till mat.

 Elevernas matsal. Jag valde att fotografera hela dagen utan att elverna syns eftersom jag inte hade lov att publicera bilder på eleverna.

Så var de dags att börja lektionerna och jag berättade om Finland, Åland och hur det är att gå i skola på olika sätt lektion efter lektion så jag kände mig som en papegoja. Nu hade jag också lärt mig att presentera mig som Mme Kyrkslatt. Jag upptäckte redan under dagens första lektion att de inte kände till förnamnet på Perrine utan de kände henne som mademoiselle Chauderlier.

När vi gick mot klassrummen - vi bytte klassrum så gott som varje lektion var det oändliga korridorer och låsta dörrar vi skulle passera.



Den klass som jag minns bäst var den som är med i samma e-Twinnigprojekt som min klass och som har stora inlärningssvårigheter, men de var så spontana. Dessa elever kunde jag också skoja lite med. Annars är avståndet lärare – elev mycket tydligt här. Inte för att jag tycker att man som lärare ska vara kompis med sina elever, men med humor och värme kommer man långt. Jag tycker att det ändå går bra att visa vem det är som bestämmer i klassen.

Jag återkommer om bestraffningssystemet, som jag fick se prov på under denna dag. Det ju är verkligt aktuellt i och med händelsen i Finland och tydligen har det inträffat något liknande i Jönköping.
Aslutar istället med några bilser från skolgården och från ett tomt lärarrum vid skoldagens slut halv sex!






/Siw



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar