söndag 21 april 2013

Fredag - Jag får möta de äldsta eleverna på skolan


Morgonen börjar med samling innan gymnastiken för C:s klass för att kolla närvaron. 
Sen är det äntligen dags för mig att få möta de lite äldre eleverna. Vi inleder med den sedvanliga presentationen för klass CM1-CM2 dvs Luic:s klass. Lektionen drar ut på tiden för eleverna har massor av frågor. De är mera oroliga än de elever jag tidigare mött i den här skolan. Det blir jobbigt för dem att lyssna  så de vrider och vänder på sig. Trots att de läst engelska i fem år, om jag uppfattat det rätt måste Luis översätta det mesta.

Rast och sen följer jag CM - CM2 under fransk lektion. Klassen består av 25 elever. De jobbar med pronomen ur en faktatext. Eleverna har en form av skrivplatta som de skriver på med tusch det som L skriver på tavlan. Han går runt och kollar att de fått rätt början innan de fortsätter. Känner igen detta sätt: skriva på tavlan, kontrollera att de gör rätt medan eleverna skriver av.Sedan suddas det de skrivit ut och de stoppar undan skrivplattorna. L skriver en förklaring med exempel på tavlan som eleverna skriver av i sina häften. Efter lite funderande kommer jag på att det är ordklasser i meningar de ska plocka ut. Nu ser jag också att eleven närmast mig har möjlighet att sudda det hon skrivit trots att det är med kulspets. Inga arbetsböcker utan allt skrivs i häften.

Fortsatt exempel och svaren på tavlan som elever skriver in. En elev i taget går fram och skriver svaret. Trevlig idé att den som just skrivit ger kritan vidare till en annan elev och på sätt väljer vem som ska göra nästa. Märker inte att det är något genustänkande dvs pojkar lämnar lika ofta över åt flickor som pojkar och vice versa.
Under denna lektion är det lugnt och stilla för nu är de sysselsatta med att fundera och skriva. När detta arbete är slut samlar några elever in häftena och så fortsätter jobbet med franska ordklasser i andra häften. Vad jag kan se handlar det de skrev förra gången i detta häfte om matematik. Vartefter eleverna skrivit av det de ska plockar de fram tjocka ordlistor och börja slå i dem.  Detta blir sedan som läxa att göra.

Jag känner att pulpeten jag sätter är i högsta laget för mig och för flickan som sitter intill mig kan det inte vara optimal arbetsställning då hon har arbetsytan just under axelhöjd. Alla har, precis som jag tidigare sett, samma höjd på stol och pulpet oberoende av sin egen storlek. Även här är gardinerna fördragna.


Jag tog natuligtvis bilder här också men bara i Evernote och det vill inte synkronisera så jag har inte lyckats kopiera in bilderna hit. Någon som vet hur jag ska göra för att lyckas får gärna höra av sig!

/Siw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar