onsdag 17 april 2013

Torsdag em med ex på läxläsning i en familj


När jag kommer tillbaka efter promenade på lnchen står mycket riktigt några lärare och röker så de släpper in mig i skolan.
Passar sen på att sätta mig i klassrummet och anteckna lite. Utanför är det fullt liv då eleverna leker på skolgården. Gradinerna i klassrummet är som vanligt fördragna så jag drar undan gardinerna en stund och kikar ut. Jag ser två vuxna - rastvakter - som står och samtalar med varandra i mitten av skolgården. Jag klarar bara en stund att se hur elever jagar varandra, ramlar på asfalten och hur atmosfären verkar hård och tuff. Funderar på om det är så att när barnen är vana att visa de vuxna respekt och lyda utan att ifrågasätta och när bestraffningar är vanliga så slår det tillbaka genom att barnen är väldigt hårda mot varandra.

Efter lunch var det dags att berätta lite om Finland, Åland och Vikingaåsen för klass Mme Loinsard. De kan väldigt lite engelska så det blev lite knaggligt. Det var i alla fall bra att ha bilder att visa. Hittade t o m lite fler bilder från förra året, då vi tog bilder till vår blogg, att visa. Skolgården, att vi har slöjd och att eleverna lär sig simma imponerade på de franska eleverna. Märktes att de börjar få myror i byxorna när klockan närmade sig halv fyra. 


Ännu återstår en lektion då det är Engelska på schemat.
Dags för läxförhör som bestod i att limma in ord för 9 olika kroppsdelar. De klippte och limmade koncentrerat. En elev saknade pappret med orden och satt istället och bläddrade i en bok men det märkte inte C. Hon jobbade på sin dator under tiden eleverna limmade och målade. De elever som inte fixar att ta eget ansvar blir ohjälpligt efter.

Lektionen fortsätter sen med högläsning samma sida som I tisdags. Upprepning är inlärningens moder men kanske inte mer än 20 gånger  medan klassen lyssnar. Sedan läser C före en ny sida och en elev i taget läser sidan högt.

Det märks att det är yngre elever och att de nu blivit lite mer bekanta för på eftermiddagen kom flera med teckningar av olika slag som de gav mig.  

Efter skolan följde jag med C hem och efter en kopp te var det dags att läsa läxor med hennes båda barn, 7 och 10 år gamla. Det tog inte så lång stund, maximalt 30 min tillsammans. Franska lärare ger läxor men de får inte säga att de måste vara gjorda och de kontrollerar aldrig läxorna. Jag funderade lite över hur de organiserar svaren på dessa läxor och svaret var att de skriver i något häfte där de har rum!
Således måste det vara så att det sitter "inbyggt i folksjälen" att man gör sina läxor eftersom de inte kontrolleras och t o m högstadiet (måndag) hade organiserad läxläsning. Läxorna för 10-åringen denna dag var: rita en liksidig triangel och en rätvinklig triangel med hjälp av passare, samt välj ett rum hemma och räkna upp hur många saker det finns som drivs med el i detta rum.
/Siw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar