tisdag 16 april 2013

Dags att se hur de minsta eleverna har det

Morgonpasset är i den så kallade Förskolan.
Jag blir vänligt mottagen och all personal är samlade innanför ytterdörren. De få som kan några ord engelska visar mig tillrätta och jag får en kopp kaffe i handen. Bra inledning trots att vi inte talar varandras språk så är kaffet universellt!
Alla barn kommer och blir avlämnade av någon vuxen vid 8.30. Barnen sätter sig och börjar leka/måla.  Uteskorna är på. Ljudnivån är hög men inte olidlig för att vara så många barn, 27 st på en vuxen. Snälla och artiga barn som har svårt att förstå att jag inte talar engelska. Lite nyfikan aär de allt på vem jag är och vill gärna prata med mig. En liten tjej har far- eller morföräldrar som är från Irland så hon förstår vad jag säger och tar med allavarlig min emot uppdraget som tolk.
En liten kille visar mig att han pusslat ihop siffrorna men jag vet ju inte vad som förväntas av mig så jag försöker att bara se glad ut och skickar honom vidare till läraren. Tjejen som skulle tolka håller på med sitt.
Läraren och en assistent, som sticker in huvudet, kommer på att jag är från jultomtens land så det lär ju bli populärt, speciellt som jag har en tomteröd skjorta på mig idag.
Alla barn verkar samsas bra. Ser ingen som är utanför eller som bråkar med de andra. Flickorna är för sig och pojkarna för sig vare sig de leker eller målar.

Efter en halvtimme är det dags för samling och alla plockar undan och sätter sig på mattan i rader med näsan vänd mot läraren. Det tar inte länge innan det blir tyst. Stolarna är prydligt inskjutna, förutom en enda, och allt är snyggt undanplockat. Jag blir presenterad och så är det upprop. Genomgång av dagens datum. De lyssnar på en sång flera gånger. Sen följer lite frågor. Samlingen håller på 35 min och några barn får tillsägelse för att de inte sitter tillräckligt koncentrerade eller säger något när de inte ska Jag märker inte ens att de inte är koncentrerade tillräckligt även om jag siter lite på avstånd och observerar dem, dvs kraven är höga. Jag lägge rocokså märke till att här är gardinerna fråndragna - inte som i klassrummet i C:s klass där de är fördragna hela tiden.

Alla sjunger med i sången till slut. Så ställer eleverna upp parvis för att gå till gymnastiksalen. De får en lång instruktion. Hon delar in dem i fyra lag som får varsin halsduk i olika färg: röd, blå, grön eller utan. De leker en samarbetslek med boll två lag i taget. Inget skrik under leken. Det enda som hörs högt är lärarens röst som leder leken. Detta leker de utrustade med allt från vinterstövlar till lackskor på fötterna. 

Detta pågår 25 min, sedan sätter sig alla ner och böjer ner huvudet för att vila en stund och så sträcker de på sig. Det är dags för alla att gå ut och leka, dvs ta rast. Före det går alla på toaletten samtidigt. Det finns många toaletter och en ränna för pojkarna. Inga bås utan allt är öppet.

Barnen är ute alla klasser samtidigt, med en vuxen. Om det är någon som är speciellt anställd för att vara ute med dem eller om det är någon av lärarna som turas om det glömmer jag att fråga. De vuxna sitter på insidan och pratar. De är väldigt trevliga mot mig och kämpar på för att försöka prata engelska med mig. De ställer många frågor om hur vi har det på dagis/förskola och jag känner att jag är verkligen ute på hal is för jag har aldrig varken jobbat eller pryat där annat än en liten stund nu och då. Jag gör så gott jag kan för att kunna svara. 
Ute på gården för dessa barn - den är avskild från "de stora barnens skolgård - finns det väldigt få lekredskap och stösta delen av gården är asfalterad. En liten del av gården har någon form av konstgräs. En liten gosse har slagit till en annan och får sitta inne på en bänk och titta ut på de andra.

Rasten varar 45 minuter och sen är det dags för att följa 3 åringarna som samlas i sitt klassrum.  De är 25 st på en enda lärare. Läraren går igenom några ord och hur det stavas under en samling, så är det dags att jobba med olika uppgifter i grupper vid de olika borden. Eleverna jobbar lugnt och relativt tyst och läraren håller koll på hela gruppen medan hon visar några i taget, som ska limma rundlar med färger i en viss ordnig på ett stort löv.



När de är klara tar de fram pussel och jobbar vidare med.
Ljudnivån stiger, men denna lärare är också mera högljudd än den i den föregående gruppen.

Redan tidigt tränar de "läsning".

Efter en halvtimme är det dags för samling igen. Sång och en berättelse som läraren berättar med inlevelse. Så är det dags för lunch o en del föräldrar att hämta sina barn och deandra samlas för att gå till skolans matsal. Försöker fråga om vem som tar hand om dem under lunchen men får inte riktigt klart. Lärarna äter i varje fall för sig. 

Jag går över till "stora sidan"  och det är dags för lunch för de flesta, utom de som får lite extra hjälp. Samma upplägg som igår med en halvtimme extra hjälp. C och jag passar på att prata lite om skillnader när det gäller skoldagarnas längd också för de små. Parallellläraren passar på att få en del rättat under denna halvtimme.

Så är det dags för lunch och nu vet jag att jag ska gå till matsalen och hämta min bricka. Jag väljer sedan att smyga ut och ta en promenad i kvarteret för att jag ska få lite frisk luft. Det är ingen vits att sitta kvar och vara artig då ingen annan än C tycks kunna engelska. Jag är lite fundersam på hur jag ska kunna lyckas ta mig in igen då grinden närmast parkeringen är olåst men dörren ut är låst. Besluter mig för att det nog ska lösa sig, för lärarna brukar stå där ute och röka, så jag traskar iväg. Känner att jag vill se lite mer av omgivningen.
/Siw 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar