söndag 7 april 2013

I champagneriket

Framme i Epernay - Champagenstaden framför alla andra. Åte franskt snabbtåg från flygplatsen till Champagne Ardenne och det gick verkligen fort. Blev mött av Perine vid tåget. Hon skjutsade mig via hotellet och sen har vi suttit och diskuterat skola och undervisning i hennes nyinköpta hus. Huset är ett renoveringsobjekt och bland det första jag möttes av var en likadan elmätare som vi hade förr i mitt barndomshem.
Det var mycket intressant att höra om hur lärana i Frankrike först får samla efarenhetspoäng genom att bli placerade på olika skolor utan att ha möjlighet att själva välja. När de har samlat tillräckligt mycket erfarenhetspoäng kan de så småningom få bli kvar på en skola. Arbetslösheten bland föräldrana påverkar också barnens intresse för att lära sig i negativ riktning. Bra diskussioner inför morgondagen, då jag ska följa Perrine på två olika skolor.
Väl tillbaka på hotellet fick jag leta ett tag innan hittade överlakanet  - det var så väl nerbäddat att det till och med låg under kuddarna.Blev lite orolig ett tag hur det var tänkt att jag skulle sova. När jag nu således lyckats inta sängen är det lika bra att försöka sova för det blir tidig väckning imorgon bitti om jag ska hinna med frukost innan vi ska åka.
/Siw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar